Mijn leven in Zuid-Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Denise Serne - WaarBenJij.nu Mijn leven in Zuid-Afrika - Reisverslag uit South Africa, Zuid-Afrika van Denise Serne - WaarBenJij.nu

Mijn leven in Zuid-Afrika

Blijf op de hoogte en volg Denise

16 November 2015 | Zuid-Afrika, South Africa

Om een beetje een beeld te krijgen van het leven in Zuid-Afrika, heb ik dit extra verslagje gemaakt over hoe ik de afgelopen 4 weken in Zuid-Afrika heb geleefd.
Omdat het in Zuid-Afrika niet heel veel regent, krijg je op een gegeven moment te maken met droogte. Dit betekent dat mensen heel ver moeten lopen om hun watertanks te vullen (en de 20 liter gevulde tank weer terug te tillen). Ook kun je dan niet elke dag douchen. Wij hebben 1,5 week lang moeten wachten met douchen tot iedereen in het huis was, zodat ze de grote watertank even aan konden doen. Dan maakte je jezelf nat tijdens het douchen, deed je de douche weer uit als je zeep/shampoo gebruikte en spoelde je je daarna snel af. En dit betekend natuurlijk ook dat je niet altijd de wc kan doorspoelen.
Ook heb je soms problemen met de elektriciteit. Omdat ze in Zuid-Afrika niet heel rijk zijn, verkopen ze soms elektriciteit voor een paar uur, waardoor wij geen stroom hebben (en dus ook geen airco!!!). Maar meestal is dit na ongeveer 2-3 uur weer opgelost.
Als we naar de projecten gaan, is het heel normaal om met zijn 8en (en soms wel meer) in een auto te zitten. Dat is op zich niet zo een probleem, maar wel als je (zoals de afrikanen het noemen) een Afrikaanse massage krijgt... er zijn niet echt normale wegen in de dorpjes. Het is vooral zand met af en toe een los stuk asfalt en je rijdt vaak over heuvels/bergjes. Het gebeurt dan ook heel vaak dat je je hoofd stoot tegen een raam of het dak van de auto.
Als je dan in de auto door de dorpjes rijdt zie je hoe gevarieerd de mensen leven. De een leeft in een klein huisje dat bijna uit elkaar valt, terwijl andere weer in overheidshuisjes wonen met gemiddeld 3 kamers. Het is soms erg moeilijk om te zien waar de mensen daar van moeten leven.
Het is wel heel normaal om naar iedereen te zwaaien die je ziet, vooral de kinderen.
Als je op project bent of in het st. Lucia rondloopt, kan het gebeuren dat je nog wel eens ten huwelijk wordt gevraagd. Afrikanen houden niet zo van afwijzingen, maar hierover begrijpen ze het toch wel als je nee zegt :p
In de dorpjes zie je overal geiten, kippen en koeien rondlopen.
Als je door st. Lucia zelf rondloopt (het plaatsje waar ik verbleef) en vooral 's avonds, is het heel normaal om nijlpaarden tegen te komen. Wat ons geleerd wordt, is om geen onverwachte bewegingen te maken, niet te dichtbij te komen en te zorgen dat er iets tussen jou en de nijlpaard in staat. Die nijlpaarden zijn erg dik, maar ze kunnen echt wel rennen hoor!! Het nadeel is dat als je 's avonds op straat loopt, je niet altijd een nijlpaard ziet aankomen. Dus zorg altijd dat je iets van een zaklamp mee heb!
Het weer is Zuid-Afrika is nu heerlijk. Het is nu lente, bijna zomer, en er is veel zon!
Wanneer het een keer een beetje somber is met wind of regen (zoals in Nederland), lopen de Afrikanen gelijk in 5 lagen kleding rond!!! Maar ze zijn wel erg blij met de regen, omdat ze het water nodig hebben.

Als er naar een projectdag gekeken wordt, ziet die er als volgt uit. Je staat 's morgens rond 7 uur op om je aantl te kleden en te ontbijten. Om 7.50 uur is er altijd een korte bijeenkomst waar gezegd wordt welke projecten je die dag gaat doen en welke zulu-vrouw mee gaat (dit kan je van te voren ook zelf al bekijken).
Dan ga je 's morgens van 8.30-12.00 uur naar project en 's middags van 13.3-16.00 uur naar het project. Er wordt voor ons voor de lunch en diner gekookt. Buiten projecttijden mag je doen wat je wilt.

Als laatste moet er gezegd worden dat de Afrikaanse mensen (uit de Zulu-dorpjes) ontzettend gastvrij zijn en heel erg dankbaar zijn voor wat we doen. Ze tonen heel veel respect en ze zijn altijd heel blij als we komen. Ze zullen je ook altijd graag willen helpen en ik heb me nooit onveilig gevoeld daar.

Zuid-Afrika is een prachtig land en je kijkt er echt je ogen uit, of je nou in de auto zit of gewoon in het stadje rondloopt.

• 16 November 2015 - 08:07

Corina:

Tjonge Denise.
    Wat is die tijd dat je in afrika zat snel gegaan. En wat een bijzondere ervaring voor je.
    Nog even en dan kan je alle verhalen persoonlijk aan ons vertellen. Heerlijk
    Xxxxx

• 16 November 2015 - 23:03

Paula:

Wat is de tijd voorbij gevlogen. Hopelijk heb je een goede reis gehad, al was het wel een hele lange dag.
    Nu weer lekker in je eigen bed slapen, en even bijkomen van alles wat je gezien en gedaan hebt.